سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سینه خردمند صندوق راز اوست و گشاده‏رویى دام دوستى و بردبارى گور زشتیهاست . [ یا که فرمود : ] آشتى کردن ، نهان جاى زشتیهاست و آن که از خود خشنود بود ناخشنودان او بسیار شود . [نهج البلاغه]
خانه سلامت
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من
»» 79 روز در 85 !

 

باد نوروز وزیده است به کوه و صحرا               جامه عید بپوشند چه شاه و چه گدا

عید نوروز مبارک به غنی و درویش                 یار دلدار ! ز بتخانه دری را بگشا

 

 

سال 85 به پایان رسید ... نمی دانم برای شما سال خوبی بوده و یا اینکه نه ؟؟ انشاءالله که عالی بوده و سال 86 سال بسیار بهتر و توام با موفقیت بیشتری خواهد بود و با امید به پروردگار بزرگ و با تلاش و سعی بیشتر ، قدم دیگری به اهداف بزرگ خود نزدیک خواهیم شد.

 

این وبلاگ افتخار داشته است 79 روز در سال 85 ، در خدمت شما باشد. نمی دانم مطالب و یا لینک های موجود که با کمک دوستان در نظر گرفته شده بود و در وبلاگ قرار گرفت ، تا چه حد مورد استفاده شما عزیزان قرار گرفته است ؟ و نحوه انتخاب مطالب از دیدگاه شما چگونه بوده است ؟ خیلی خوشحال می شوم پیشنهادات و انتقادات شما را در این زمینه بدانم، تا انشاءالله با استفاده از آنها ، سال 86 ، مطالب وبلاگ بسیار پربارتر و کاربردی تر و درواقع "آنچه شما خواسته اید" باشد!

 

برای سال 86 برنامه های جالبی برای وبلاگ در نظر گرفته شده است که به امید خدا به تدریج به آنها خواهیم رسید... و انشاءالله سعی می شود مطالبی در وبلاگ قرار گیرد که زمانی که شما از وبلاگ دیدن می فرمایید ، بتوانید استفاده بیشتری از آن داشته باشید.

 

در این زمینه چند تن از دانشجویان دانشگاههای تهران و شیراز و یزد و کرمان ، اعلام همکاری کرده اند که بتوانیم با کمک یکدیگر وبلاگ را هر چه بهتر به سوی اهداف خود سوق دهیم. در ضمن از تمامی اساتید ، دانشجویان و شاغلین محترم در هر نقطه از کشورمان ، دعوت می نماییم که منت نهاده و در این زمینه ما را یاری نموده تا قدم کوچکی در ارتقاء سلامت در جامعه مان "مخصوصا در محیط های کاری" برداریم... انشاءالله

 

راستی ! اگر وبلاگ را پیگیری کرده باشید ، احتمالا متوجه تغییر قالب وبلاگ نیز شده اید. علاقه مند هستم نظر شما را در مورد این تغییر نیز بدانم .

 

از صحبت های وبلاگی که بگذریم ! ...

امیدوارم آن موقعی که سر سفره هفت سین نشسته اید و ذکر "یا مقلب القلوب و الابصار..." را به زبان می آورید و قلب ها همراه با ثانیه ها به تپش می افتد تا لحظه ای که صدای شادی بخش شروع سالی نو را از رسانه ها می شنوید و لبخندی بر لبانتان نقش می بندد و دست دعا بر می دارید ، تا از خداوند بخواهید سال جدید را برایتان سالی پر از شادی و موفقیت گرداند ، . . .

آن هنگام . . .

امیدوارم یاد ما هم باشید .

سال نو مبارک



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » عادل شکری ( یکشنبه 85/12/27 :: ساعت 11:24 عصر )
»» این هم بهداشت حرفه ای از قول دوستان !

What is Occupational Health and Safety      

Occupational Health and Safety is a means of controlling workplace hazards, by reducing or eliminting occupational injuries or illnesses.

What is the purpose of an Occupational Health and Safety Act?

The object and purpose of an Act is to secure employees and self-employed persons from risks to their health and safety arising out of, or in connection with, their employment.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » عادل شکری ( چهارشنبه 85/12/9 :: ساعت 9:12 عصر )
»» سلامت شغلی

این بار قصد دارم مطلبی که توسط یکی از دانشجویان موفق این مرز و بوم ، سرکار خانم ع.قنبری دانشجوی کارشناسی بهداشت حرفه ای از دانشگاه علوم پزشکی شیراز فرستاده شده است ، را برای استفاده دوستان و بررسی نظرات ، به روز کنم. امیدوارم هر کدام از ما توانسته باشیم حتی قدم کوچکی برای پیشرفت خود، دوستان و همکاران و در نهایت کشورمان برداریم...

 

سلامت شغلی

انسان از بدو تولد ملزم به تلاش بود و از همان زمان  که به زندگی دل بست  برای پویایی اش تلاش کرد.

امروزه به علت رشد تصاعدی جمعیت میزان مصرف افزایش یافته و در نتیجه نیاز به تولید بیشتر،  خود را بیش از پیش نمایان میکند. تولیدی فزاینده بر پایه ی صنایع و ماشین آلات.

این صنعتی شدن و فرآیند ماشینی بشر را در مقابل خطرات فراوان و بعضاً پیش بینی نشده قرار داد که گاهی به نظر می رسد عوامل اصلی این خطرات جزء لاینفک صنعت و تولید است.

از آنجا که نیروی انسانی  از سرمایه های ارزشمند هر کشوری است پس نمی توان از کنار  مسئله ی به خطر افتادن سلامت صنعتگران با بی تفاوتی گذشت.

در این میان "بهداشت حرفه ای" یا به بیانی دیگر "سلامت شغلی "  (Occupational Health) مسئولیت رفع این مشکلات را بر عهده گرفت.

به کمک بهداشت حرفه ای می توان به هدف ارزشمند نگهداری و افزایش سطح سلامت نیروی کار نائل آمد.

گرچه شاید در میهن عزیزمان ایران این رشته مهجور مانده باشد اما لازم به ذکر است که در بسیاری از جوامع بهداشت حرفه ای و اهدافش از مسائل مهم ملی است.

بهداشت حرفه ای در تمام مراحل چند گانه ی  "پیش بینی ـ تشخیص ـ ارزشیابی و کنترل " عوامل محیطی و کلیه ی عواملی که ممکن است کارکنان آن محیط را متأثر سازند تواناست . چرا که این رشته یک رشته ی چند نظامی است.

به خاطر داشته باشیم :یک متخصص خوب در این رشته باید علاوه بر دانش کافی ، ابتکار و جسارت لازم را داشته باشد ، تا با استفاده از معلومات خود و به خرج دادن خلاقیت در راه اتخاذ بهترین تصمیم ها گام بر دارد.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » عادل شکری ( جمعه 85/11/27 :: ساعت 10:56 صبح )
»» 5 گام در ارزیابی ریسک

امروز قصد دارم مطلبی را که توسط چند تن از دوستان و همکارانم ( مهندسان مرتضی حسامپور از دانشگاه یزد، مصطفی برزیده از دانشگاه شیراز و محمد اسدی از دانشگاه تهران) تهیه شده ، در وبلاگ قرار دهم. انشاالله مورد استفاده شما عزیزان قرار گیرد.

5 گام در ارزیابی ریسک

نحوه ارزیابی ریسک در محیط کار شما:

به این منظور از 5 گام زیر پیروی کنید:

گام اول:  جستجو خطرات

گام دوم: تصمیم گیری در مورد اینکه چه کسی و چگونه ممکن است صدمه ببیند؟

گام سوم: ارزیابی ریسکها و تصمیم گیری در مورد اینکه آیا اقدامات احتیاطی موجود کافی هستند یا اینکه اقدامات بیشتری باید انجام گیرد؟

گام چهارم: ثبت یافته ها

گام پنجم: مرور ارزیابی ها و الزامات

در بیشتر شرکتهای تجاری و خدماتی و بخشهای صنایع سبک ، خطرات کم و ساده هستند و در عین حال که بررسی آنها ساده می باشد ولی اینکار ضروری است.حتی اگر شما آن خطرات را بشناسید. بطور مثال:شما ماشینی دارید که می تواند باعث آسیب رسانی شود و یا یک درب ورودی یا پله غیر ایمن وجود داشته باشد که بتواند باعث آسیب رسانی شود. در بررسی ریسک این خطرات می توانید به اقدامات احتیاطی که مانع بروز صدمات و آسیبها می شوند دست یابید.

اگر شرکت شما کوچک است و مطمئن هستید که تمام بخشهای آن را می شناسید ، خود شما می توانید خطرات آن را ارزیابی کنید.(لازم نیست که شما حتمأ متخصص ایمنی و یا بهداشت باشید).

در صورتیکه شرکت شما بزرگ باشد می توانید از سر کارگر و یا مسوول ایمنی کمک بگیرید.برای اطمینان بیشتر میتوانید از منابع مورد تایید و صلاحیت دار (رفرنسها) کمک بگیرید.      

       ¨         خطر یعنی هر چیزی که میتواند باعث صدمه شود بطور مثال مواد شیمیایی،الکتریسیته ویا ابزار کار مثل نردبان و غیره…

       ¨         ریسک تغییرات اندک یا زیادی است که با ایجاد خطرات می توانند باعث آسیب رسانی به دیگران شوند.

 

گام اول جستجوی خطرات:

در صورتیکه شما به ارزیابی ریسک می پردازید لازم است ببینید که چه چیزی می تواند باعث صدمه و آسیب شود.در این مرحله جزئیات را نادیده بگیرید و بر روی خطرات چشمگیری که در نتیجه آنها آسیبهای جدی یا صدمه به چندین نفر ایجاد میشود تمرکز کنید.

نظر کارگران ویا نماینده آنها را نیز در این موردبپرسید ، زیرا ممکن است توجه آنها به چیزهایی جلب شده بیاشد که شما با قدم زدن در محیط کار ودر مدت اندک نتوانید آنها را مشاهده کنید .

خطی مشی های کارخانه ها یا برگه های اطلاعات (Data sheets)  نیز می توانند در یافتن کانونهای خطر به شما کمک کنند. بیماریها وحوادث شغلی نیز میتواند به شما کمک کند.

 

 گام دوم تعیین اینکه چه کسی و چگونه ممکن است صدمه ببیند؟

در این مرحله افراد زیر را هرگز فراموش نکنید:

         ·           کارگران جوان، کار آموزان، مادران جوان و زنان آبستن هر کسی که ممکن است در معرض ریسک خاصی باشد.

        ·           نظافت کنندگان ، بازدید کنندگان ، پیمانکاران ،کارگران نگهداری و تعمیرات و هر کسی که بطور تمام وقت در محیط کار نیست.

        ·           افرادی که شما محیط کارتان را با آنها سهیم هستید و در صورت  ایجاد تغییر آنها نیز در اثر فعالیتهای شما می توانند آسیب ببینند0

گام سوم ارزیابی ریسکها و تصمیم گیری در مورد اینکه آیا اقدامات احتیاطی موجود کافی است یا اقدامات بیشتری باید انجام گیرد؟

بدین منظور شما باید بررسی کنید که چطور هر خطری می تواند سبب آسیب شود .این مساله مشخص میکند که آیا شما در محیط کار خود نیازبه کاهش ریسک دارید یا نه؟

حتی بعد از انجام اقدامات احتیاطی معمولا میزانی از ریسک در محیط باقی می ماند . اما آنچه شما باید در مورد هر خطر چشمگیری تصمیم بگیرید این است که ریسک باقی مانده بالا ،متوسط و یا پایین است.

در ابتدا از خود بپرسید که برای کاهش ریسک تمام قوانین را رعایت کرده اید بطور مثال برای پیشگیری از خطرات بخشهای مختلف ماشین آلات دستور العملهای قانونی وجود دارد.

سپس از خود بپرسید که آیا استانداردهای صنعتی مورد قبول در این مکان رعایت شده است یا نه؟ اما در تمام این مراحل فکر کردن در جهت ایمنی بیشتر را رها نکنید زیرا قانون نیزمی گوید هر آنچه که باعث محیط کار میشود را باید  انجام داد.

هدف واقعی شما ،کوچکتر کردن ریسکها توسط اقدامات احتیاطی ضروری می باشد. در صورتیکه شما تشخیص دادیدکه برخی اقدامات باید انجام گیرد یک لیست عملکرد تهیه کنید و آن را در مورد هر ریسک بالایی بکار ببرید . در انجام این اقدامات از خود بپرسید :

1)     آیا من میتوانم در یک زمان از چند خطر رهایی یابم؟

2)  در صورت جواب منفی ، چطور من می توانم ریسکهایی را که صدمه های غیر مشابه ای دارند را کنترل کنم؟

در کنترل ریسکها اصول زیر را رعایت کنید:

        ·            سعی کنید که اعمال توام با ریسک را کاهش دهید .

        ·            از بروزخطرات قابل دسترس و پیش و پا افتاده پیشگیری کنید.

        ·            بطور سازمان یافته در جهت کاهش تماس با خطرات تلاش کنید.

        ·           تهیه وسایل حفاظت فردی(PPE)

        ·           به منظور تامین کمکهای اولیه و از بین بردن آلودگی ها ، تسهیلات رفاهی و بهداشتی مورد نیاز را تهیه کنید.

بهبود بهداشت و ایمنی احتیاج به هزینه بالایی ندارد. بطور مثال قرار دادن یک آیینه در گوشه کور در پیشگیری از تصادفات وسایل نقلیه کمک خواهد کرد و یا قرار دادن مواد غیر لغزنده بر جایگاههای لغزنده و لیز که همه اینها کارهای کم هزینه در بررسی ریسکها می باشند در صورتیکه اگر این حوادث به وقوع بپیوندند هزینه زیادی را در بر خواهند داشت.

در شناسایی خطرات بعد از مشخص کردن محل خطرات به ارزیابی ریسک آنها بپردازید وقتی که شما به یک مکان می روید اطلاعات بیشتری راجع به آن  به دست می آورید  و به آنچه که به نظر می رسد باید انجام شود پی می برید .

از کارفرمایان و کارگران در مورد ریسکهای محیط کارشان و اینکه چه اقدامات احتیاطی انجام   داده اند بپرسید. همینطور به ریسکهایی خواه نا خواه در محیط کار شما هستند توجه کنید.

بطور مثال اگر شما از مواد شیمیایی مخاطره آمیز استفاده می کنیدو به ارزیابی ریسکها و اقدامات احتیاطی محیط کار پرداخته اید اینک باید طبق آیین نامه های سلامتی ،مواد مخاطره آمیز را به کنترل در آوریدبه این منظور می توانید با بازرسی و تغییراتی در مواد خطرزا به این امر بپردازید .

گام چهارم: ثبت یافته ها       

در صورتیکه کارگران شما کمتر از 5 نفر باشند،احتیاجی به ثبت یافته ها نیست، اگر چه ثبت آن برای آگاهی و نگهداری از آنچه که انجام داده اید مفید می باشد.ولی اگر تعداد کارگران شما 5 نفر باشند شما باید ارزیابیهای خود را ثبت کنید.یعنی باید خطرات شدید و  نتایج آنها را یادداشت کنید .بطور مثال در مورد تاسیسات برق بررسیهای اتصال زمین و یا در مورد جوشکاری صدا و فیومهای موجود در این حرفه و یا در مورد تهویه موضعی ، همینطور بازرسیهای منظم خود را ثبت کنید.

- مناسب و کافی ، کامل نیست.

ارزیابیهای ریسک باید مناسب و کافی باشد به این منظور شما باید بتوانید:

        ·           یک بررسی صحیح انجام دهید .

      ·           مشخص کنید که چه کسی ممکن است آسیب ببیند.

      ·           تمام خطرات چشمگیر را مشخص کرده و محاسبات آن را در مورد افرادیکه در معرض آن هستند بدست آورید.

        ·           با انجام اقدامات احتیاطی معقول و منطقی ریسک را کم کنید.

ثبت ها را نگه دارید زیرا آنها بعنوان مرجعی خواهند شدکه می توانید درآینده به آنها رجوع کنیدو اگر بازرسی در مورد اقدامات احتیاطی از شما سوال کند می توانید از آنها استفاده کنید و بتدریج این کار جزیی از فرهنگ کاری شما خواهد شد. و همینطور شما را در مورد خطرات خاص و اقدامات احتیاطی آنها آگاه می کند و به شما کمک خواهد کرد که الزامات قانونی را انجام دهید.

سعی کنید کارها را ساده تر کنید،به این منظورمی توانید به اسناد رجوع کنید،اسنادی چون Manuals ، خط مشی های سلامتی و ایمنی، قوانین شرکتها،دستو.رالعملهای کارخانه ها،فعالیتهای ایمنی و بهداشتی خودتان ،ممکن است همه اینها لیستی از اقدامات احتیاطی و خطرات را در اختیار شما قرار دهد.لازم نیست که شما همه دستورالعملها را انجام دهید،ولی باید اصول کلی همه مستندات ونیز هر یک را به تفکیک بدانید.

 

گام پنجم: مرور ارزیابیها و الزامات

  بزودی و یا اندکی بعد شما ماشینها، موادو پروسه جدیدی را بکار خواهید بردکه به خطرات جدیدی منتهی خواهد شد چنانچه تغییرات زیادی ایجاد نشودارزیابیهای قدیمی را برای محاسبه خطرات جدید بکار ببرید. ارزیابیهایتان را برای هر تغییر جزیی یا شغل جدید اصلاح نکنید. ولی اگر شغل جدید شامل خطرات جدید شدید باشد لازم است که آنها را در سطح پایینی نگه دارید در هر حال اصلاح ارزیابی ها تهرین خوبی در مرور ارزیابیها از زمانی به زمانی دیگر است و شما مطمئن خواهید شد که اقدامات احتیاطی شما هنوز موثر است یا نه؟

 

منتظر نظرات ، پیشنهادات و انتقادات شما دوستان و همکاران گرامی جهت بهبود در کارمان هستیم.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » عادل شکری ( دوشنبه 85/11/16 :: ساعت 1:50 عصر )
»» WHAT IS OCCUPATIONAL HEALTH

 

بهداشت حرفه‌ای چیست ؟

 

نمی دانم شما که اکنون در حال خواندن این مطلب هستید؛ آیا تا بحال در مورد "بهداشت حرفه‌ای" سخنی شنیده‌اید ؟ آیا دانشجوی این رشته هستید، یا به صورت اتفاقی با این نام برخورد کرده‌اید؟ اطلاعات شما در این زمینه تا چه حد می‌باشد ؟ آیا می‌دانید "بهداشت حرفه‌ای" نام رشته‌ای دانشگاهی است ؟ آیا می‌دانید چه دروسی در این رشته دانشگاهی تدریس می‌شود ؟ آیا می‌دانید در چه مقاطعی در دانشگاه تدریس می‌شود ؟ آیا سایت فارسی تخصصی در مورد این علم در ایران سراغ دارید ؟ در سایت های مرتبط چه مسائلی بیشتر در مورد این رشته بیان می‌شود ؟ آیا مطالب به روز می‌باشد یا یک سری مطالب تکراری ؟!!!

و در نهایت اینکه شرایط کاری برای دانشجویان این رشته چگونه است ؟ فارغ‌التحصیلان این رشته در مقاطع مختلف در چه سازمان ها و موسساتی بازار کار دارند ؟ بازار کار آن در ایران چگونه است ؟ و هزاران سوال دیگر . . .

این وبلاگ اولین وبلاگ تخصصی علم "بهداشت حرفه‌ای" می‌باشد که توسط چند تن از اساتید و دانشجویان این رشته طراحی گردیده و قصد دارد به تمامی سوالات فوق‌الذکر و هزاران سوالات دیگری که ممکن است در ذهن شما بوجود آمده و بی‌پاسخ مانده باشد، پاسخ دهد .

لازم به ذکر است این وبلاگ به صورت آزمایشی طراحی گردیده و با کمک و همیاری تک‌تک شما دوستان گرامی، هرچه سریعتر این وبلاگ به سایتی پربارتر مبدل گردیده و امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور به عنوان " سایت مرجع و رفرنس" مطرح شود.

 

برنامه‌هایی که در نظر است در این سایت اجرا شود:

þ       آشنایی با علم بهداشت حرفه‌ای به صورت پایه تا تخصصی

þ       بهره گیری از نتایج تحقیقات اساتید و دانشجویان این رشته

þ       بهره گیری از نظرات اساتید و دانشجویان در مورد این رشته

þ       آشنایی با بازار کار این رشته در سراسر کشور و در مراکز و موسسات مختلف

þ       آگاهی از مقالات و تحقیقات انجام شده مرتبط با رشته در خارج از کشور

þ       آشنایی با عنوان دروس دانشگاهی در مقاطع مختلف

þ       آشنایی با دروس مختلف به صورت مجزا و اختصاصی

þ       معرفی کتاب های رفرنس برای کنکور های بین مقطعی

þ       معرفی نشریات و کتب مختلف مرتبط با این رشته در ایران و خارج از کشور

þ       آشنایی با سایت های مختلف مرتبط با این رشته در ایران و خارج از کشور

þ       برگزاری تالارهای گفتگو برای ارتباط هرچه بیشتر دانشجویان این رشته در سراسر کشور با یکدیگر

þ       معرفی اساتید مطرح این رشته در سراسر کشور برای آشنایی دانشجویان

þ       تعیین رتبه بندی دانشگاه ها در رابطه با این رشته

þ       مصاحبه با اساتید برد و اساتید مطرح کشوری و آشنایی با طرح ها و برنامه های آینده ایشان برای این رشته

þ       آشنایی با دانشجویان جوان محقق در این رشته در سراسر کشور

þ       طراحی بانک اطلاعاتی اساتید و دانشجویان برتر کشوری برای ایجاد ساده تر روابط با این افراد

þ       آشنایی با صنایع مختلف مشغول به کار در سطح کشور

þ       برگزاری همایش های مرتبط با رشته

 

دستان خود را گشوده‌ایم تا شما دوست گرامی و هم رشته ای عزیز و همکار محترم ، دست ما را به گرمی فشرده و در کنار همدیگر ، هرچه بیشتر و بهتر ، این علم را به خودمان و دیگران معرفی نماییم .

و این را بدانیم که نتایج این کار به خود ما و هم رشته ای های ما کمک خواهد نمود.

 

در صورت تمایل به همکاری با آدرس زیر با ما ارتباط برقرار نمایید:

researcher.iran@gmail.com



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » عادل شکری ( سه شنبه 85/11/10 :: ساعت 4:16 صبح )
»» انا لله و انا الیه راجعون...

بازگشت همه به سوی اوست

بدین وسیله درگذشت مادربزرگ عزیزم را به اطلاع تمامی دوستان و آشنایان می رسانم.

ایشان پس از آنکه چند روز را به علت سکته مغزی در بیمارستان به سر می بردند ، بالاخره در روز جمعه 6 بهمن ماه دار فانی را وداع گفتند.

چه خوش روزها و مبارک شب هایی ... در ایام محرم ...

برای شادی روح همه رفتگان مخصوصا مادربزرگ تازه از دست رفته من ، فاتحه ای نثار نمایید ...



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » عادل شکری ( شنبه 85/11/7 :: ساعت 1:30 صبح )
»» محرم آمد ...

سلامی به سیاهی محرم و سپیدی گنبد حسین (ع)

امیدوارم مثل همیشه خوب و خوش و سلامت باشید.

ورود به ماه محزون محرم ، شهادت امام حسین (ع) ، حضرت ابولفضل علمدار کربلا و یاران با وفایش را به تمامی مسلمانان جهان تسلیت عرض می نمایم.

امیدوارم وقتی که قطره اشکی بر گونه های شما نشست ، ما را از دعای خیر خود فراموش نکنید.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » عادل شکری ( سه شنبه 85/11/3 :: ساعت 9:38 عصر )
»» موقعیت های شغلی مهندسان بهداشت حرفه ای در ایران

موقعیت های شغلی مهندسان بهداشت حرفه ای در ایران :

 

تا جایی که آمار و ارقام و اطلاعات نشان می دهند ، و تقریبا تمام افرادی که در این رشته شروع به تحصیل می کنند ، این را می دانند که جای کار برای این رشته در ایران ، بسیار خوب می باشد ؛ زیرا از آنجایی که می توان گفت اهمیت این رشته ، به تازگی برای کارخانجات و صنایع مختلف و .... ، مبرهن شده است و روز به روز نیز بیشتر به اهمیت " پیشگیری به جای درمان " ، پی می برند و این بسیار امیدوار کننده می باشد.

وزارتخانه های کار ، صنایع و معادن ، جهاد کشاورزی ، نیرو ، بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی از مراکز اصلی جذب فارغ‌التحصیلان این رشته هستند . همچنین سازمان ها ، شرکت ها و کارخانه های بزرگی مثل شرکت نفت ، ذوب آهن ، هواپیمایی کشوری ، ایران خودرو ، پلی اکریل دارای واحد بهداشت حرفه ای بسیار قوی هستند که در هر یک از این واحد ها چند کارشناسی ارشد ، کارشناس و کاردان بهداشت حرفه ای فعالیت می کنند . در حال حاضر بیش از 50 درصد از دانشجویان کارشناسی بهداشت حرفه ای نیز به طور پاره وقت در کارخانجات و سازمان های مختلف به عنوان مشاور بهداشت فعالیت می نمایند .

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » عادل شکری ( سه شنبه 85/11/3 :: ساعت 9:35 عصر )
»» خیلی خوشحالم و خیلی ناراحت

سلام...

خیلی خوشحالم و خیلی ناراحت ... !

خوشحال به این دلیل که دوستان جدیدی به جمع نویسندگان وبلاگ پیوستند و انشاالله چشم به راه حضور سبز دانشجویان و علاقه مندان به سلامت در این وبلاگ به هدف ارتقای هر چه بیشتر سلامت در جامعه هستیم ، تا بتوانیم از مطالب ارزشمند ایشان استفاده کنیم.

و ناراحت به این دلیل که مادربزرگم در بستر بیماری در بیمارستان هستند ... به علت سکته مغزی 2 روز پیش در ICU به سر می برند . التماس دعا از شما دوستان دارم. هر چه زودتر همه بیماران از جمله مادربزرگ من هم از بستر بیماری بیرون بیایند و خوب شوند ، تا با روحیه بالاتری به ارائه مطلب در وبلاگ بپردازم. انشاالله.......



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » عادل شکری ( پنج شنبه 85/10/28 :: ساعت 12:31 عصر )
»» تاریخچه بهداشت شغلی

 

امروز هم مطلبی دیگر از یکی دیگر از دوستان در وبلاگ آپلود می شود . مطلبی در مورد تاریخچه بهداشت حرفه ای می باشد که برای علاقه مندان به این رشته که شاید آشنایی زیادی با این رشته ندارند ، جالب باشد و بقیه دوستان نیز از مطالب طبقه بندی شده آن استفاده کنند . این مطلب از خانم آ.شفیعیان از دانشجویان کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی شیراز می باشد . با امید استفاده موفقیت شما دوستان عزیز از این مطلب ...

 

 تاریخچه بهداشت شغلی :

با تغییر و تکامل ابزار کار و تولید , بیماریها و حوادث ناشی از کار نیز مرتبا در تغییر و تحول بوده است.

برای اولین بار سقراط و بوعلی سینا در اثار خود از دردهای شکمی قولنج مانندی در بین کارگران نقاش نام برده اند.که مسلما با سرب موجود در رنگها ارتباط داشته اند.از ان پس تا قرن 16 میلادی اشاره ای به بیماریهای شغلی نشد.اما پس از ان به چهره های درخشانی برخورد میکنیم :

اگریکولا : اگریکولا یکی از دو چهره درخشان بهداشت شغلی در قرن 16 میلادی است. وی در حرفه پزشکی کتاب مهمی در مورد جنبه های گوناگون معدن شناسی استخراج و بیماریهای معدن چیان نوشت.که در نوع خود یکی از کتابهای کلاسیک زمان بود. او در این کتاب به بالا بودن میزان مرگ و میر در میان معدنچیان اشاره نمود.

ضمنا استفاده از پارچه نازک را به عنوان ماسک علاوه بر ماشینهای تهویه جهت محافظت معدنچیان در برابر گرد و غبار توصیه نمود و در نوشته های خود اشاره کرد که استفاده از این نوع ماسک برای اولین بار در قرن اول میلادی توسط پلنی توصیه شده است.

پاراسلوس : 11سال پس از انتشار کتاب معروف اگریکولا پزشک دیگری به نام پاراسلوس کتابی در این مورد منتشر کرد.او در سال 1528 کتابی نیز در مورد استفاده از جیوه در درمان سفلیس نگاشت.

رامازینی: در سال 1633 در ایتالیا به دنیا امد و بعدها به دلیل خدمات ارزنده اش به طب کار و بهداشت شغلی به نام پدر طب شغلی نامیده شد.

رامازینی مطالعات زیاد و پرارزشی را در میان کارگران معادن شیشه سازان نقاشان اهنگران و سایر مشاغل به عمل اورد و به بیماریهای حاصله و نحوه ایجاد انها پی برد و برای اولین بار به پزشکان توصیه کرد که علاوه بر سئوالاتی که در موقع معاینه از بیماران مینمایند در مورد شغلشان نیز سئوالاتی بپرسند و جمله شغل شما چیست؟ با همه کوتاهیش نقطه عطفی در تاریخ پزشکی به شمار می اید.

هر چند دوران بهداشت کار در ایتالیا بوسیله رامازینی اغاز گردید ولی در اصل رشد و توسعه واقعی ان توسط پزشکان انگلیسی شروع و توسعه یافت.اولین قانون کارگری در سال 1802 تدوین شد اما اولین قانون کامل در سال 1833 تدوین و تصویب گردید.

چارلز تاکرا: تاکرا در شهر لیدز انگلستان کار خود را در بین کارگران شروع و به مطالعه درباره پیشگیری از بیماریها و حوادث ناشی از کار پرداخت.و در سال 1831 کتاب خود را در مورد اثر مشاغل مختلف بر سلامت و طول عمر منتشر نمود.تاکرا مسئله استخدام و به کار گماردن اطفال اثرات زیان بخش بد قرار گرفتن بدن در حین انجام کار و ارتباط سل ریوی و بیماریهای ناشی از گردوغبار را نیز مورد توجه قرار داد.

توماس لگ: لگ در سال 1898 به عنوان اولین پزشک بازرس کارخانه مشغول به کار شد.وی بیشتر دقت خود را جهت مطالعه و پیشگیری از بیماریهای شغلی صرف کرد و مطالعات او در مورد مسمومیت سرب بسیار قابل توجه است.

از چهره های سرشناس بهداشت حرفه ای می توان به الیس هامیلتون اشاره کرد:هامیلتون بیش از 40 سال از عمر خود را صرف تحقیق درباره خطرات شغلی در صنایع گوناگون نمود.او در زمینه مسمومیت با سرب و سیلیکوز در کارگران معادن و مسمومیت جیوه تحقیقاتی انجام داد.الیس هامیلتون اولین زن عضو هئیت علمی دانشگاه امریکا بود.

در گذشته نام این رشته در کشور فرانسه طب کار و در انگلیس طب صنعتی بوده است. واصطلاح بهداشت شغلی اخیرا از طرف کمیته کارشناسان سازمان کار و بهداشت جهانی به کار برده می شود.

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » عادل شکری ( پنج شنبه 85/10/28 :: ساعت 11:41 صبح )
   1   2      >
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

کاریابی و آگهی های استخدامی HSE (بهداشت، ایمنی و محیط زیست)
کلیات و تاریخچه ایمنی (Safety)
مقالاتی در رابطه با بهداشت حرفه ای (Occupational Health)
گواهینامه بین المللی QAL انگلستان
کلیات و تاریخچه محیط زیست (Environment)
دانلود اطلاعات ایمنی مواد (MSDS)
لیست همه دوره های آموزشی شرکت سلامت ایمن محیط آریا (HSE ARYA)
آئین نامه وسایل حفاظت فردی (PPE) مؤسسه کار و تأمین اجتماعی
ایمنی داربست
ارگونومی، اهداف، متودولوژی، تاریخچه، ارگوسیستمها و کاربرد آن
تغییر آدرس شرکت سلامت ایمن محیط آریا
[عناوین آرشیوشده]
» درباره من
عادل شکری
مهندس بهداشت حرفه ای و مدیر شرکت سلامت ایمن محیط آریا، ارائه دهنده خدمات مرتبط با سلامت، ایمنی و محیط زیست HSE - تامین تجهیزات ایمنی و حفاظت فردی PPE -برگزاری دوره آموزشی با مدرک بین المللی تلفن شرکت : 8و02155425307

آمار پارسی بلاگ
>> بازدید امروز: 44
>> بازدید دیروز: 78
>> مجموع بازدیدها: 821908

Get our toolbar!
» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» آرشیو مطالب
زمستان 85
بهار 86
تابستان 86
پاییز 86
زمستان 86
بهار 87
تابستان 87
پاییز 87
زمستان 87
بهار 88
تابستان 88
پاییز 88
زمستان 88
بهار89
تابستان 89
پاییز 89
زمستان 89
بهار 90
تابستان 90
پاییز 90
زمستان 90
بهار 91

» لوگوی وبلاگ


» لینک های مهم HSE
دینی و مذهبی و بهداشتی
نسیم بهداشت
بهداشت حرفه ای ساوه
مهندسی بهداشت محیط - صنعتی - سایت موژ
ایمنی صنعتی وبهداشت حرفه ای-OHSAS
بهداشت حرفه ای و ایمنی صنعتی کرمانشاه
ایمنی و بهداشت شغلی(سیدمحمدمجابی)
بهداشت حرفه ای و ایمنی صنعتی (قلعه نوی)
وبلاگ حمزه علی آبادی
وبلاگ واحد بهداشت حرفه ای شهرستان مبارکه
انجمن متخصصین بهداشت عمومی(کامل قبادی)
کتب الکترونیکی HSE
وبلاگ دکتر ایرج محمدفام
صبا صنعت صبح
مطالب بهداشتی افشین
فروشگاه اینترنتی آنالند
خدمات مدیریت ریسک
فیلم های آموزشی بهداشت حرفه ای و ایمنی
WHO (سازمان جهانی بهداشت)
سازمان بهداشت و ایمنی شغلی آمریکا(OSHA)
فیلم های آموزشی بهداشت حرفه ای و ایمنی
مرکز سلامت محیط و کار
گروه متخصصین بهداشت حرفه ای ایران(IOHE)
لیست موسسات عرضه کننده خدمات ایمنی و HSE در ایران
انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران
تهیه MSDS (فارسی) – منبع : NPCHSE
تهیه MSDS – منبع : INCHEM
تهیه MSDS – منبع : CCOHS
پوسترهای ایمنی شرکت ملی صنایع پتروشیمی
پوسترهای ایمنی شرکت ملی صنایع پتروشیمی
سازمان بین المللی کار (ILO)
بانک کتب الکترونیکی آنالند (کتب بهداشت حرفه ای و ...)
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
انستیتو پاستور ایران
لیست سایتهای دانشگاههای علوم پزشکی کشور
سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
وزارت علوم تحقیقات و فن آوری
وزارت کار و امور اجتماعی
وبلاگ ایمنی و بهداشت حرفه ای (آقای کمالی فر)
وبلاگ مرکز سلامت محیط و کار(ارتباط مستقیم با دکتر جنیدی)
فروشگاه اینترنتی تجهیزات ایمنی و آ
انجمن نظام مدیریت ایمنی ، بهداشت ، محیط زیست
جزوات آزمون کارشناسی به پزشکی (سنا)
بهداشت حرفه ای کاشان
نانوتکنولوژی و بهداشت حرفه ای(مهندس عفیفه)
بهداشت حرفه ای (آقای جلالی)
سایت مرجع متخصصان سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE)
مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی صنعتی رسول توکلی
سایت کار ایمن(مهندس توحیدی)
بهداشت حرفه ای (هدایت عباسی)
بهداشت محیط (مهندس محمد قدیریان)
سایت موژ (ابراهیم ندرلو)
بهداشت حرفه ای قم(مهرزاد ابراهیم زاده)
ایمنی بهداشت و محیط زیست(بهنام شفیعی)
HSE یزد (مهرزاد ابراهیم زاده)
بهداشت حرفه ای و ایمنی(مهندس غفارلو)
بهداشت محیط سبزوار (جباری)
بهداشت حرفه ای (بهنام غفارلو)
فروم بهداشت، ایمنی، محیط
مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی SKLF
ایمنی و بهداشت الوند (مهندس دلیریان)
بهداشت و ایمنی معدن شفق

» پیوندهای روزانه

آموزش آفیس و برنامه نویسی [23]
دکتر علی حاجی ستوده [3]
داشگاه آزاد دزفول [2]
پایگاه اطلاعاتی و کاربردی شایگان [4]
شهر عشق [13]
من هیچم [6]
وبلاگ سیاه پوش [144]
بزرگترین وبلاگ دانلود و مطالب مفید کامپیوتر [121]
معماری ، هنر شکل دادن به فضا [142]
صدای نور [112]
انواع جکهای جدید [252]
آموزش ناگفته های ورد [368]
پرطرفدار ترین سایت تفریحی در ایران [192]
از شیر مرغ تا جان آدمیزاد [317]
به نام وجود باوجودی که وجودبی وجودم زوجود با وجودش شده موجود [233]
[آرشیو(18)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
متفرقه[46] . HSE[14] . ایمنی[9] . دوره آموزشی[9] . عمومی[8] . بهداشت[8] . بهداشت حرفه ای[7] . محیط زیست[7] . استخدام[5] . HSE ARYA[5] . PPE[4] . hseexpert[4] . سلامت ایمن محیط آریا[4] . سلامت ایمنی محیط زیست[3] . سلامت روان (Mental Health - Work Psychology)[3] . شرکت سلامت ایمن محیط آریا[3] . تاریخچه[3] . دانلود[3] . safety[3] . بهداشت محیط[3] . کاریابی[3] . همایش ها و کنگره ها و سمینارها[2] . وسایل حفاظت فردی[2] . مرکز همایش های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران[2] . مدیریت[2] . منابع انسانی[2] . مهندس[2] . کارگاه آموزشی[2] . استخدام، کاریابی، کارشناس، مهندس، HSE، بهداشت، سلامت، ایمنی، محی[2] . تجهیزات ایمنی[2] . جایگاه ایمنی،بهداشت حرفه ای و محیط زیست(HSE)[2] . آموزش[2] . QAL[2] . HSE MS[2] . سایت[2] . شرکت سلامت ایمن محیط آریا[2] . سیستم مدیریت[2] . سیستم مدیریتی[2] . صنعتی[2] . کنفرانس[2] . کنکور[2] . کارشناس[2] . کارشناسی ارشد[2] . کلاه ایمنی . کلیپ . کلید نهایی . کمکهای اولیه . کمیسیون برانتلند . کمیسیون محیط زیست و توسعه سازمان ملل . غش . فارغ التحصیل . فارغ التحصیلان . فروش، کتاب، الکترونیکی، ایمنی، بهداشت حرفه ای، محیط زیست، سم شنا . فیلم . قانون کار . کار در ارتفاع . کار سنگین . گردهمایی . گرمازدگی . گرماگرفتگی . گواهینامه . گواهینامه QAL . گواهینامه بین المللی . طبیعت . طراحی انسان . طرح . عضویت . علوم سلامت‏‏‏ ، ایمنی و محیط زیست . محیط کار . محیط کار . مدرک بین المللی . مدرک بین المللی معتبر . شبکه . شرایط اضطراری . شرکت . شرکت پالایش نفت تهران . سلامت ایمن محیط آریا HSE ARYA آموزش گواهینامه QAL انگلستان ممیزی . سلامت ایمن محیط آریا HSE الزامات ممیزی مدیریت ایمنی OHSAS 18001 . سلامت ایمن محیط آریا مرجع متخصصان . شرکت . شرکت آریا . سمینار . شرکت سلامت ایمن محیط آریا، HSE ARYA، لوح فشرده، cd، مرجع متخصصان . شرکت فولاد سازی استخدام سرپرست HSE حقوق مزایا کار پروژه بندرعباس . شهید بهشتی . شکری . سپاه . سقوط . سلامت . دسته بندی مواد . تجهیزات . دکتری تخصصی . راهبری . راههای مقابله با گرمازدگی در محیط کار . رزومه . رشته . روز جهانی بهداشت حرفه ای . سازمان بین المللی کار ILO . hsearya . researcher.iran@gmail.com . promote . ارزیابی . ارشد . ارگوسیستم‌ها . ارگونومی . استاندارد ها . Safety at Work . World Congress on Occupational Safety and Health . آتش نشانی . آگهی استخدام . ILO . IMS . Management System . Material Safety Data Sheet . MSDS . Occupational Health . Occupational Safety . Personal Protective Equipment . 28 April 2009 . article . basic human right . Danger . EFQM . Environment . Hazard . Health . جشنواره . حادثه . حرارت . حفاظت . خانه سلامت . خطر . داربست بندی . دانش آموختگان . دانشجو . دانشجویان رشته بهداشت حرفه ای . دانشگاه علوم پزشکی . تخته . تخصصی . تخلیه . تشریح الزامات . تغذیه . تمامی نیازهای یک متخصص مرتبط با سلامت . تهران . توسعه پایدار . تکنسین . ثبت نام . اطلاعات ایمنی مواد . اعلام علاقه مندی . انبارداری . اندازه گیری . انگلستان . ایران . ایمنی راه . بازاریاب استخدام . برگزاری . بست . بهره وری . بیماری های ناشی از کار . بیماریهای مرتبط با کار . تابستان . استخدام - اشتغال - کاریابی - کارشناس - بهداشت حرفه ای - لیسانس - . بهداشت ایمنی . بهداشت ایمنی محیط زیست . کارگاه علمی . کارل در ارتفاع . مهندسی . موسسه کار و تامین اجتماعی . نفت . همایش . همایش بیمه و مدیریت ریسک پتروشیمی . مدیریت ایمنی . مرجع متخصصان سلامت ایمنی محیط زیست HSE health safety environment . مرضیه وحید دستجردی . مرکز بهداشت . مشاوره . معاینات . مقاطع تحصیلی . مقاطع کارشناسی . مقاله . ممیزی ایمنی . ممیزی داخلی . کار آموز . کاربرد . کاردان . کارشناس . کارشناس HSE . کارشناس ایمنی . کارشناسی ارشد . همکاری . وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی . متودولوژی . کد رجیستری . کلیات . کنفرانس . کنگره .
» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان