سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سنگ را بدانجا که از آن آمده باز باید گرداند ، که شر را جز با شر نتوان راند . [نهج البلاغه]
خانه سلامت
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من
»» بهداشت روانی درمحیط کار

با عرض سلام خدمت دوستان همیشگی . این بار مطلب بسیار جالبی از یکی از دانشجویان کارشناسی دانشکده حفاظت و بهداشت کار تهران به نام ابراهیم خلفی را خدمت شما عزیزان آپلود می کنم. امیدوارم مورد قبول واقع شود.

 

در کشورهای صنعتی نظیر کشورهای اروپایی استرس های محیط کار بر بیش از یک سوم کارگران اثر می گذارد.  در بسیاری از کشورهای دنیا مشکلات ناشی از عدم بهداشت روانی در حال افزایش است بطوریکه از هر 10 کارگر ...

 

 

مقدمه :

در کشورهای صنعتی نظیر کشورهای اروپایی استرس های محیط کار بر بیش از یک سوم کارگران اثر می گذارد.  در بسیاری از کشورهای دنیا مشکلات ناشی از عدم بهداشت روانی در حال افزایش است بطوریکه از هر 10 کارگر یک نفر از مشکلاتی نظیر افسردگی ، اضطراب ، استرس های ناشی از خستگی و خشونت رنج  می برد که در نهایت ممکن است به بیکاری و بستری شدن فرد منجر شود.

آمار نشانگر این است که مسالة رو به رشد در تمام محیط های کاری مشکل حفظ سلامت روانی کارگران  است.

در حقیقت عصر تکنولوژی جدید ، افزایش خطرات فیزیکی و فشارهای اجتماعی فزاینده ناشی از صنعتی شدن ، تهدیدی برای بهداشت روانی فرد در دوران کاری اش می باشد .

امروزه استرسهای روانی منجر به درجات مختلفی از اضطراب و هیجان درمحیط های کاری می شود .چنین استرسهایی به عنوان عامل اصلی گریز از کار و راندمان پائین کارگران شناخته شده اند. مطالعات مختلف ثابت کرده است که 20 تا 40 % کسانیکه با چنین مشکلاتی روبرو هستند به طور مداوم به پزشکان عمومی و یا کلینیک های تخصصی پزشکان طب کار مراجعه می کنند.

بهداشت روانی چیست ؟

اغلب ، عدم آشفتگی در ذهن و روح و روان فرد را معادل با بهداشت روانی دانسته اند اما بهداشت روانی چیزی بیش از این تعریف می باشد . در واقع بهداشت روانی ، سلامتی روانی و اجتماعی فرد مطابق با فرهنگ محیط و جامعه می باشد.

بهداشت روانی یا فقدان آن، حالتی فراگیر است که در محیط های کاری و یا خارج از آن وجود دارد . با توجه به وجود استرس و استرینهای  مختلفی که سبب تهدید و به مخاطره افتادن بهداشت روانی فرد در محیط کار می گردد و با توجه به زمان زیادی که کارگر در محیط کار می گذراند توجه ویژه به مساله بهداشت روانی بسیار حائز اهمیت است .

سرعت و فشار در قرن 21 واژه هایی کلیدی می باشند . بسیاری از مردم و بویژه کارگران احساس می کنند که سوار بر یک نوع دستگاه ترد میل هستند و فرار از روی آن امکان پذیر نیست . همه چیز با سرعت و شدت در حال انجام است و هیچ فرصتی برای توقف فرد و لحظه ای تفکر در تنهایی وجود ندارد و به این ترتیب کاملا قابل درک است که این شکل زندگی و چنین فشارهایی سبب اضطراب و مشکلات فراوان روحی و جسمی برای فرد خواهد شد .

بهداشت روانی جوابگوی سوالات مشکلی از قبیل اینکه علت وجود انسان و جهان چیست می باشد . بهداشت روانی دارای سطوح مختلفی است از آسوده زندگی کردن فرد به تنهایی و در کنار دیگران تا رسیدن به تکامل از طریق خودشناسی . فرد قوی می تواند مشکلات را بدون اینکه باعث ناراحتی او شوند حل کند به علاوه در زمان مواجهه با مشکلات قادراست بدنبال کمک باشد.

چرا صحبت کردن در رابطه با بهداشت روانی مهم است ؟

امروزه در کشور فیلیپین بسیاری از مشکلات روانی ناشناخته باقی مانده اند . خصوصاً با رشد منفی اقتصاد بنظر می‌رسد برنامه های بهداشت روانی و شغلی به عنوان آخرین نیاز در فهرست نیازمندیهای کشورها ثبت می شود . در ضمن ما نمی توانیم نسبت به ایجاد برنامه هایی با آینده  نا مطمئن اجتماعی و اقتصادی بی تفاوت باشیم .

این سوال وجود دارد که آیا در کشورهای در حال توسعه ای نظیر فیلیپین جایی برای برنامه های بهداشت روانی و شغلی وجود دارد یا خیر؟ و این برنامه ها باید به چه صورت و در چه راستایی باشد؟

دستیابی به بهداشت روانی و شغلی نیازمند سطح پیشرفته ای از مدرنیسم است . این مساله با توجه به واقعیت های اقتصادی و اجتماعی کشور فیلیپین کاملاً قابل توجه است .

یک کارگر معمولی ( منظور از کارگر مدیر و سرپرست هم می باشد) به طور متوسط 60 % از ساعات بیداری خود را در محل کار می گذارند . فاکتورهای استرس در محیط کار شامل تهدید اذیت و آزار ، فشار جمعیت کاری ، شرایط بد کاری ، ناسازگاری بین افراد ،‌ خشونت ، تبعیض ، ترس از اخراج ،‌ مهم بودن شرایط کار ، کار خیلی کم و کار خیلی زیاد و سهیم نبودن در
تصمیم گیری ها می باشد . در مجموع فاکتورهای روانی اجتماعی مهم می توانند به 5  گروه عمده تقسیم شوند که عبارتند از:

1- محیط فیزیکی کار   

2- ماهیت خود شغل

3- زمان کار

4- نقش کارگران

5- تکنولوژی و صنایع جدید

ممکن است این شرایط به تنهایی یا در مجموع ، اثرات ویژه ای روی فرد داشته باشد و منجر به ایجاد مشکلاتی نظیر اختلالات حافظه ، پرخاشگری ، اضطراب و یا اختلال در خواب شود و ممکن است مشکلات رفتاری در هنگام کار نظیر ارائه کار ضعیف ، کار گریزی، اعتیاد به الکل و دارو رخ بدهد و همچنین مشکلات دیگری ازقبیل بیماریهای مزمن جسمی نظیر : فشار خون بالا ، بیماریهای مزمن جسمی - روانی و حوادث در محیط کار نیز ممکن است رخ دهد و در نهایت ممکن است به بستری شدن فرد در بیمارستانهای روان پزشکی منجر شود.

در این حالات باید توجه شود که استرس به عنوان یک عامل اصلی مطرح است اما عوامل مهم دیگر نیز نظیر ژنتیک ، شخصیت فرد و سیستم های حمایتی از اشخاص نیز مطرح می باشد.

علت اهمیت صحبت در مورد شیوع اختلالات روانی اجتماعی در محیط کار چیست ؟

      در یک مجموعه کاری اختلالات روانی به دو گروه عمده تقسیم می شوند :

ا) مشکلاتی که در بین همه مردم وجود دارد .

2) مشکلاتی که خاص محیط های صنعتی و کاری می باشد و مطالعات مختلف بیانگر این است که 30 % از جمعیت کشور دچار این اختلالات می باشند.

اغلب کارگران مشکلات روانی خود را از پزشک یا سرپرست خود مخفی می کنند . دلیل این مساله ترس از بدنامی است .

به هرحال ما می دانیم که یک ارتباط واقعی بین بیماریهای جسمی و روانی وجود دارد.

پژوهشی که در انگلستان انجام شده نشان داده است که درمان نیمی از بیماریهای روانی بیش از 12 ماه به طول می انجامد .بیماریهای روانی خفیف نیز از جهت اینکه مانعی برای تولید و عامل غیبت کارگر محسوب می شود می تواند خسارت بار باشد .

بیماریهای روانی اجتماعی ناشی از شغل عبارتند از :

- اضطراب شدید

- افسردگی

- جنون

- مشکلات روانی حاد ناشی از استرسهای محیطی نظیر تماس با عوامل خطر آفرین محیط کار مثل منوکسیدکربن و سرب

- اختلالات  روانی ناشی از جراحات سر

- علائم بیماریهای مغزی در نتیجه تماس با مواد الی نظیر تولوئن ، استایرن و سرب

- خشونت

- حوادث  

- مسمومیت

از اینرو نیاز به برقراری برنامه های بهداشت روانی با توجه به گسترش تکنولوژیهای جدید در بخش صنعت کاملاً قابل درک است .

تکنولوژی تولیدات انبوه ، تکنولوژی اتمی و نوآوریهای تازه در بخش صنعت همواره باعث وارد شدن انواع استرسهای روانی به کارگران می شود . بخصوص این مساله در‌‌کشورهای پیشرفته و صنعتی کاملاً مشهود است .

چرا به برنامه های بهداشت روانی و شغلی نیازمندیم ؟

در کشورهای در حال توسعه ای نظیر فیلیپین شعار (( ارزش یک اونس پیشگیری معادل یک پوند درمان است)) می تواند یک شعار راهنمایی کننده باشد.

مطالعات نشانگر این مطلب است که بذر بیماری که توسط تکنولوژیهای جدید پاشیده شده در حال جوانه زدن است .

مطالعاتی که بر روی شیفت های کاری انجام شده بیانگر این مساله است که شیفت های کاری مختلف سبب بوجود آمدن اختلالاتی در خواب و خواب آلودگی فرد در حین کار خواهد شد و سبب هجوم خستگی به علت فقدان استراحت می شود.

کم بودن انگیزه و هراس از خطرات کار در شب ممکن است سبب ایجاد بیماری توهم در فرد شود و در نهایت منجر به وخامت حال فرد چه از نظر جسمی و چه از نظر سلامت روانی شود.

دلیل دیگر نیاز به برنامه بهداشت روانی و شغلی این حقیقت است که نرخ بیکاری در حال حاضر حدود 6/10% و نرخ افراد نیمه بیکار حدود 16 % است . ادامه افزایش روند بیکاری نقش مهمی در افزایش فشارهای روحی روانی دارد . در حقیقت مطالعات بیانگر این مطلب است که وضعیت سلامت خانواده شخص بیکار در طول دوره بیکاری رو به وخامت می رود و مساله بیکاری نه تنها بر روی نان آور خانواده بلکه برروی همسر و فرزندان فرد هم اثر می گذارد. در کشور فیلیپین سیستم های حمایتی به عنوان یک عامل حفاظتی جهت کاستن از فشار برروی افراد مطرح است . اما این عامل تا چه اندازه و چه مدت موثر است ؟

امروزه ما اطلاعات بسیار کمی از میزان توقف تولیدات در نتیجه استرسهای روانی کارگران داریم . این مساله برای محیط هایی که بیماری روانی بصورت فراگیر در می‌آید و یا در محیط هایی که مرگ و میر یا انواع معلولیتها و ناتوانیها در اثر تماس با مواد شیمیایی رخ می دهد صادق است . این مسائل سبب بوجود آمدن اضطراب شدید در کارگران و تردید آنها برای بازگشت به کار خواهد شد .

ما با چه محدودیت هایی روبرو هستیم ؟

نیازی به توجیه ضرورت بهداشت فردی چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی نمی باشد اما در سطح یک مجموعه ضرورت برقراری برنامه های بهداشت روانی با توجه به کمبودهای اقتصادی جای سوال زیادی دارد. هر برنامه ای نیاز به امکانات مالی دارد اما خوشبختانه در نهایت
برنامه های بهداشت روانی امروزه به عنوان یک واقعیت در محیط های کاری پذیرفته شده است .

به هر حال ما با این واقعیت روبرو هستیم که محدودیت های فراوانی وجود دارد که ممکن است برنامه های بهداشت روانی را با شکست روبرو کند . اجرای هر برنامه ای نیاز به قوانین توسعه یافته دارد . نیازی به بیان این مطلب نیست که امروزه برنامه های بهداشت حرفه ای به عنوان یک امر پذیرفته شده در محیط های کاری در نظر گرفته می شود.

اما به هر حال ما با محدودیت های فراوانی برای اجرای برنامه های بهداشت روانی روبرو هستیم. بهداشت شغلی معمولاً به عنوان بخش جداگانه ای در برنامه های آموزشی سطوح مختلف ( عمومی و تخصصی) در نظر گرفته نمی شود . پزشکان جوان بندرت در این زمینه آموزش
می بینند. با وجود افزایش تعداد روانپزشکانی که بطور خصوصی کار می کنند در محیط های کاری کمبود نیروی ماهر در زمینه بهداشت روانی همواره احساس می شود . در فلیپین و سایر کشورهای در حال توسعه کارگرانیکه در موسسات کوچک مشغول به کار هستند بندرت در برابر استرسهای روانی محیط کار حمایت می شوند .

مدیریت استرس یا شناسایی و گزارش مشکلات روانی اجتماعی و سرویسهای بهداشتی همواره آخرین مساله‌ای است که در این موسسات به آن اهمیت داده می شود .

مشکل دیگر این واقعیت است که اغلب تاسیساتی که حدود 5  کیلومتر تا نزدیکترین بیمارستان فاصله دارند فاقد سرویسهای درمانی و پزشکی می باشند و مدیریت اغلب درگیر مساله درمان است تا مساله پیشگیری . به علاوه اغلب بیماریهای روانی ناشی از تماس با مواد سمی در آزمایشات تشخیص پزشکی در نظر گرفته نمی شوند . مشکل روبه رشد دیگر افزایش تعداد کودکان و نوجوانان کارگر می باشد.  این افزایش به قدری سریع است که دولتمردان قادر به کنترل و توقف این پدیده نمی باشند . تحقیقات بیانگر این واقعیت است که در این حالت بهره کشی و استثمار بصورت پرداخت دستمزدهای بسیار پائین و ساعات کار طولانی و همچنین بیمه نکردن کارگران رخ می دهد . در ضمن کار کارگران کودک و نوجوان همواره با ریسک بالایی از خطرات و حوادث همراه است . ضمن اینکه کار کودکان سبب محروم شدن آنها از دوران کودکی شان و لذت بازی با همسالانشان خواهد شد . بسیاری از این کودکان وقتی به مدرسه بر می گردند از مشکلات جسمی و روانی رنج می برند که باعث عقب افتادن آنها از سایر همسالانشان خواهد شد و در بسیاری مواقع این مسائل سبب انصراف فرد از تحصیل خواهد شد.

برنامه های کاربردی پیشنهادی برای دستیابی به بهداشت روانی شغلی :

1- تحقیقات بهداشت روانی شغلی باید با اهداف زیر صورت پذیرد:

1 -1) کاهش میزان شیوع مشکلات روانی و شغلی در صنعت تا جائیکه ممکن است از کشاورزی گرفته تا کارهای کامپیوتری و اشتغال از راه دور

2-1 ) شناسایی عوامل اصلی تشدید کننده مشکلات روانی در محیط های کاری

3-1) تدوین پیشنهاداتی ‌برای‌دستیابی به درمان و پیشگیری و بویژه گسترش بهداشت ، همچنین شناسایی، مدیریت و ارجاع مشکلات روانی به متخصصینی که در زمان نیاز در دسترس باشند .

2- تحقیقات باید بوسیله کارشناسان موجود در محیط کار از جمله : خودکارکنان و تیم های بهداشتی محیط کار صورت پذیرد همچنین مطالعات مشترکی با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی بهداشت و سلامت روانی انجام پذیرد.

3- تحقیقات می تواند به صورت زیر شروع شود .

1-3  ) قرار گرفتن برنامه تحقیقات در دستور کار

2-3) تدوین برنامه خاص برای شناسایی اینکه چه زمانی و بوسیله چه کسی و با چه منابعی این تحقیقات باید انجام شود.

3-3) تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از استرسهای شغلی .

4-3) گسترش یک سری از ابزارهای تحقیقاتی معتبر برای مثال پرسشنامه ارزیابی و تخمین خطرات و استرسهای محیط کار، توجه به بحثهای گروهی .

5-3 ) انجام آزمایشات روانی و رفتاری برای شناسایی تاثیرات تماس با مواد آلی .



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » عادل شکری ( چهارشنبه 86/5/17 :: ساعت 3:7 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

کاریابی و آگهی های استخدامی HSE (بهداشت، ایمنی و محیط زیست)
کلیات و تاریخچه ایمنی (Safety)
مقالاتی در رابطه با بهداشت حرفه ای (Occupational Health)
گواهینامه بین المللی QAL انگلستان
کلیات و تاریخچه محیط زیست (Environment)
دانلود اطلاعات ایمنی مواد (MSDS)
لیست همه دوره های آموزشی شرکت سلامت ایمن محیط آریا (HSE ARYA)
آئین نامه وسایل حفاظت فردی (PPE) مؤسسه کار و تأمین اجتماعی
ایمنی داربست
ارگونومی، اهداف، متودولوژی، تاریخچه، ارگوسیستمها و کاربرد آن
تغییر آدرس شرکت سلامت ایمن محیط آریا
[عناوین آرشیوشده]
» درباره من
عادل شکری
مهندس بهداشت حرفه ای و مدیر شرکت سلامت ایمن محیط آریا، ارائه دهنده خدمات مرتبط با سلامت، ایمنی و محیط زیست HSE - تامین تجهیزات ایمنی و حفاظت فردی PPE -برگزاری دوره آموزشی با مدرک بین المللی تلفن شرکت : 8و02155425307

آمار پارسی بلاگ
>> بازدید امروز: 28
>> بازدید دیروز: 40
>> مجموع بازدیدها: 822401

Get our toolbar!
» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» آرشیو مطالب
زمستان 85
بهار 86
تابستان 86
پاییز 86
زمستان 86
بهار 87
تابستان 87
پاییز 87
زمستان 87
بهار 88
تابستان 88
پاییز 88
زمستان 88
بهار89
تابستان 89
پاییز 89
زمستان 89
بهار 90
تابستان 90
پاییز 90
زمستان 90
بهار 91

» لوگوی وبلاگ


» لینک های مهم HSE
دینی و مذهبی و بهداشتی
نسیم بهداشت
بهداشت حرفه ای ساوه
مهندسی بهداشت محیط - صنعتی - سایت موژ
ایمنی صنعتی وبهداشت حرفه ای-OHSAS
بهداشت حرفه ای و ایمنی صنعتی کرمانشاه
ایمنی و بهداشت شغلی(سیدمحمدمجابی)
بهداشت حرفه ای و ایمنی صنعتی (قلعه نوی)
وبلاگ حمزه علی آبادی
وبلاگ واحد بهداشت حرفه ای شهرستان مبارکه
انجمن متخصصین بهداشت عمومی(کامل قبادی)
کتب الکترونیکی HSE
وبلاگ دکتر ایرج محمدفام
صبا صنعت صبح
مطالب بهداشتی افشین
فروشگاه اینترنتی آنالند
خدمات مدیریت ریسک
فیلم های آموزشی بهداشت حرفه ای و ایمنی
WHO (سازمان جهانی بهداشت)
سازمان بهداشت و ایمنی شغلی آمریکا(OSHA)
فیلم های آموزشی بهداشت حرفه ای و ایمنی
مرکز سلامت محیط و کار
گروه متخصصین بهداشت حرفه ای ایران(IOHE)
لیست موسسات عرضه کننده خدمات ایمنی و HSE در ایران
انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران
تهیه MSDS (فارسی) – منبع : NPCHSE
تهیه MSDS – منبع : INCHEM
تهیه MSDS – منبع : CCOHS
پوسترهای ایمنی شرکت ملی صنایع پتروشیمی
پوسترهای ایمنی شرکت ملی صنایع پتروشیمی
سازمان بین المللی کار (ILO)
بانک کتب الکترونیکی آنالند (کتب بهداشت حرفه ای و ...)
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
انستیتو پاستور ایران
لیست سایتهای دانشگاههای علوم پزشکی کشور
سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
وزارت علوم تحقیقات و فن آوری
وزارت کار و امور اجتماعی
وبلاگ ایمنی و بهداشت حرفه ای (آقای کمالی فر)
وبلاگ مرکز سلامت محیط و کار(ارتباط مستقیم با دکتر جنیدی)
فروشگاه اینترنتی تجهیزات ایمنی و آ
انجمن نظام مدیریت ایمنی ، بهداشت ، محیط زیست
جزوات آزمون کارشناسی به پزشکی (سنا)
بهداشت حرفه ای کاشان
نانوتکنولوژی و بهداشت حرفه ای(مهندس عفیفه)
بهداشت حرفه ای (آقای جلالی)
سایت مرجع متخصصان سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE)
مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی صنعتی رسول توکلی
سایت کار ایمن(مهندس توحیدی)
بهداشت حرفه ای (هدایت عباسی)
بهداشت محیط (مهندس محمد قدیریان)
سایت موژ (ابراهیم ندرلو)
بهداشت حرفه ای قم(مهرزاد ابراهیم زاده)
ایمنی بهداشت و محیط زیست(بهنام شفیعی)
HSE یزد (مهرزاد ابراهیم زاده)
بهداشت حرفه ای و ایمنی(مهندس غفارلو)
بهداشت محیط سبزوار (جباری)
بهداشت حرفه ای (بهنام غفارلو)
فروم بهداشت، ایمنی، محیط
مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی SKLF
ایمنی و بهداشت الوند (مهندس دلیریان)
بهداشت و ایمنی معدن شفق

» پیوندهای روزانه

آموزش آفیس و برنامه نویسی [23]
دکتر علی حاجی ستوده [3]
داشگاه آزاد دزفول [2]
پایگاه اطلاعاتی و کاربردی شایگان [4]
شهر عشق [13]
من هیچم [6]
وبلاگ سیاه پوش [144]
بزرگترین وبلاگ دانلود و مطالب مفید کامپیوتر [121]
معماری ، هنر شکل دادن به فضا [142]
صدای نور [112]
انواع جکهای جدید [252]
آموزش ناگفته های ورد [368]
پرطرفدار ترین سایت تفریحی در ایران [192]
از شیر مرغ تا جان آدمیزاد [317]
به نام وجود باوجودی که وجودبی وجودم زوجود با وجودش شده موجود [233]
[آرشیو(18)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
متفرقه[46] . HSE[14] . ایمنی[9] . دوره آموزشی[9] . عمومی[8] . بهداشت[8] . بهداشت حرفه ای[7] . محیط زیست[7] . استخدام[5] . HSE ARYA[5] . PPE[4] . hseexpert[4] . سلامت ایمن محیط آریا[4] . سلامت ایمنی محیط زیست[3] . سلامت روان (Mental Health - Work Psychology)[3] . شرکت سلامت ایمن محیط آریا[3] . تاریخچه[3] . دانلود[3] . safety[3] . بهداشت محیط[3] . کاریابی[3] . همایش ها و کنگره ها و سمینارها[2] . وسایل حفاظت فردی[2] . مرکز همایش های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران[2] . مدیریت[2] . منابع انسانی[2] . مهندس[2] . کارگاه آموزشی[2] . استخدام، کاریابی، کارشناس، مهندس، HSE، بهداشت، سلامت، ایمنی، محی[2] . تجهیزات ایمنی[2] . جایگاه ایمنی،بهداشت حرفه ای و محیط زیست(HSE)[2] . آموزش[2] . QAL[2] . HSE MS[2] . سایت[2] . شرکت سلامت ایمن محیط آریا[2] . سیستم مدیریت[2] . سیستم مدیریتی[2] . صنعتی[2] . کنفرانس[2] . کنکور[2] . کارشناس[2] . کارشناسی ارشد[2] . کلاه ایمنی . کلیپ . کلید نهایی . کمکهای اولیه . کمیسیون برانتلند . کمیسیون محیط زیست و توسعه سازمان ملل . غش . فارغ التحصیل . فارغ التحصیلان . فروش، کتاب، الکترونیکی، ایمنی، بهداشت حرفه ای، محیط زیست، سم شنا . فیلم . قانون کار . کار در ارتفاع . کار سنگین . گردهمایی . گرمازدگی . گرماگرفتگی . گواهینامه . گواهینامه QAL . گواهینامه بین المللی . طبیعت . طراحی انسان . طرح . عضویت . علوم سلامت‏‏‏ ، ایمنی و محیط زیست . محیط کار . محیط کار . مدرک بین المللی . مدرک بین المللی معتبر . شبکه . شرایط اضطراری . شرکت . شرکت پالایش نفت تهران . سلامت ایمن محیط آریا HSE ARYA آموزش گواهینامه QAL انگلستان ممیزی . سلامت ایمن محیط آریا HSE الزامات ممیزی مدیریت ایمنی OHSAS 18001 . سلامت ایمن محیط آریا مرجع متخصصان . شرکت . شرکت آریا . سمینار . شرکت سلامت ایمن محیط آریا، HSE ARYA، لوح فشرده، cd، مرجع متخصصان . شرکت فولاد سازی استخدام سرپرست HSE حقوق مزایا کار پروژه بندرعباس . شهید بهشتی . شکری . سپاه . سقوط . سلامت . دسته بندی مواد . تجهیزات . دکتری تخصصی . راهبری . راههای مقابله با گرمازدگی در محیط کار . رزومه . رشته . روز جهانی بهداشت حرفه ای . سازمان بین المللی کار ILO . hsearya . researcher.iran@gmail.com . promote . ارزیابی . ارشد . ارگوسیستم‌ها . ارگونومی . استاندارد ها . Safety at Work . World Congress on Occupational Safety and Health . آتش نشانی . آگهی استخدام . ILO . IMS . Management System . Material Safety Data Sheet . MSDS . Occupational Health . Occupational Safety . Personal Protective Equipment . 28 April 2009 . article . basic human right . Danger . EFQM . Environment . Hazard . Health . جشنواره . حادثه . حرارت . حفاظت . خانه سلامت . خطر . داربست بندی . دانش آموختگان . دانشجو . دانشجویان رشته بهداشت حرفه ای . دانشگاه علوم پزشکی . تخته . تخصصی . تخلیه . تشریح الزامات . تغذیه . تمامی نیازهای یک متخصص مرتبط با سلامت . تهران . توسعه پایدار . تکنسین . ثبت نام . اطلاعات ایمنی مواد . اعلام علاقه مندی . انبارداری . اندازه گیری . انگلستان . ایران . ایمنی راه . بازاریاب استخدام . برگزاری . بست . بهره وری . بیماری های ناشی از کار . بیماریهای مرتبط با کار . تابستان . استخدام - اشتغال - کاریابی - کارشناس - بهداشت حرفه ای - لیسانس - . بهداشت ایمنی . بهداشت ایمنی محیط زیست . کارگاه علمی . کارل در ارتفاع . مهندسی . موسسه کار و تامین اجتماعی . نفت . همایش . همایش بیمه و مدیریت ریسک پتروشیمی . مدیریت ایمنی . مرجع متخصصان سلامت ایمنی محیط زیست HSE health safety environment . مرضیه وحید دستجردی . مرکز بهداشت . مشاوره . معاینات . مقاطع تحصیلی . مقاطع کارشناسی . مقاله . ممیزی ایمنی . ممیزی داخلی . کار آموز . کاربرد . کاردان . کارشناس . کارشناس HSE . کارشناس ایمنی . کارشناسی ارشد . همکاری . وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی . متودولوژی . کد رجیستری . کلیات . کنفرانس . کنگره .
» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان